Helgen


Inför denna helg hade jag en del planer.
På fredagen skulle jag gå ut med Victor och de andra grabbarna, på lördagen skulle jag gå på en skönhetstävling för Filippinskor i Nya Zeeland och på söndagen skulle jag åka till Waiheke Island med Allie.

Blev inte riktigt så men blev ändå en bra helg som kändes väldigt lång.

Jag har som ni kanske förstått fått kontakt med några svenskar i min egen ålder här i Auckland. Förutom en kille som växte upp i mitt kvarter som var i staden under några dagar har jag umgåtts med Victor som jag spelat innebandy med i Tyresö och med hans klasskompisar. Jag har också börjat umgås med Allie från Gotland som jobbar som Au Pair i Sait Heliers som ligger lite öster om City (Jag bor väster och närmre City). Via en Facebook grupp, Swedes In Auckland, och en hemsida för Svenska Föreningen i Nya Zeeland fick vi nys om att den första Torsdagen varje månad var det barkväll. Vilken bar var lite svårare att komma fram till eftersom man kunde se både en Bar i Grey Lynn nära där jag bor och en i Viaduct Harbour i City. Jag och Victor bestämde oss för att satsa på den i City, Barabra, lät Svenskt.

När jag, Victor och några av hans klasskamrater mm kom till området där vi trodde att baren fanns, var den omöjlig att hitta. Vi gick runt flera varv och fick till och med skjuts av en golfbil (Awesome!) men vi kunde inte hitta stället! Jag ringde då Allie som hade borde kunna kolla på internet och se exakt vart den låg. Hon sa den skulle ligga precis där vi gått förbi några gånger nu, still no bar. Som tur va fick jag i nästa samtal med Allie reda på att hon var på väg in och att hon nog kunde hitta det vi förgäves inte kunnat finna, vi trodde den var borta sen länge för det verkade lite Lidle (för er som vet vad det betyder).

Det tog Allie dryga 23,7 sekunder att hitta stället! Fast till vi grabbars försvar så va det en väldigt liten bar inpressad mellan mycket större restauranger och med väldigt dålig skyltning.

Baren och allt var kanske lite av en besvikelse även om den såg helt OK ut och med ett fint läge. Enligt Allie hade Svenska föreningen haft baren som samlingsplats sen December, vilket betydde att de kanske använt den en gång och sen aldrig mer. Ägaren var Svensk men hade bott i NZ i kanske 20 år och verkade nästan ha gett upp om sin bar. Han hade dock en ganska rolig reklam om sitt kaffe. Den var först en bild på honom själv med texten "Before" sen en bild på George Clooney med texten "After" och sedan texten "Our coffee is outstanding". En av grabbarna hade gått förbi skylten några gånger och tänkt "Stackars den fula killen på reklamen!".

Den var ganska öde men en tapper skala på 6 svenskar (2 08or, två danskar, en från Sveriges Baksida, och en från lammön) tog en öl. Strax efter det stack Allie från (Lammön aka Gotland) och vi andra begav oss mot roligare ställen.

Det blev biljard vilket var underhållande men sedan gick vi hem och sov ganska tidigt. Måste säga att det var mycket folk ute trots att det var en Torsdag men det var en mycket härlig kväll ute så förstår att man valde att käka middag ute vid hamnen.

Fredagen var meningen att bli den kvällen vi verkligen skulle festa loss denna helg. men Victor och grabbarna var slutkörda, vädret var väldigt regnigt och jag kände mig mysig. Istället tog jag en öl hemma med min dela-nedervåningen-kompis "Rabbit" från Thailand och tittade på Scrubs.

Lördagens event var Miss Philippines-New Zealand Asia Pacific Beauty Pageant 2011 den 16:e i ordningen.

Det var en speciell upplevelse för jag har inte riktigt vart på liknande. Det var en stor show och var väl planerad och uppbyggd men kunde vart bättre utfört, om man vill lyssna på min "professionella" åsikt. Det var i alla fall kul och jag ska försöka se om några bilder jag tog blev bra som jag kan publicera på Facebook.

Under hela lördagen regnade och jag hade planerat att åka till Waiheke Island på söndagen men det är ingen idé att åka ut till en sådan ö när det regnar så den planen slopades. Jag kommer åka dit en annan, solig, dag.

En kul grej ar att Daniel (5 år) är musikalisk talang och gillar att Showa. Han tyckte det var jätteroligt att vara på SKönhetstävlingen. Han gillar också Michael Jackson (Vem gör inte det?) och det är verkligen awesome att se honom imitera MJ framför TV:n. Jag gjorde samma sak när jag var i hans ålder och nu, 15 år senare gör han likadant. Det är otroligt roligt.





//Gilli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0