Matter of opinion and facts

Här kommer en liten lista över saker jag tycker representerar det jag hitills upplevt av Auckland och Nya Zealand.
Listan har ingen nummerordning på så viset att det högst upp eller längst ner är "bäst" eller "sämst". Bara det som jag kom på medans jag skrev det här inlägget.

Fler listor kommer antagligen komma.

  • Nya Zealand är ett otroligt vacker land! - En svensk jag träffade i Auckland sa "Det var precis som jag hade tänkt mig med alla dessa gröna kullar!" Jag håller med!
  • Människorna är väldigt trevliga och gästvänliga - Många jag träffat har blivigt glada av att se mig och erbjudit mig att fika eller till och med bo hos dom. En annan kul grej är att man går ut och festar med människor från hela världen och alla är lika glada över att träffa en! För dom "riktiga" Kiwi's spelar det ingen roll vart man kommer ifrån, de vet själva att de alla ursprungligen är immigranter och hela landet är uppbyggt så.
  • Auckland är en oerhört multikulturell stad - Fortsättning från förra punkten. "Det är japaner och Kineser överallt!" Citat från en kompis. Det kryllar verkligen av asiatiska restauranger och affärer men det är inte bara det! Här finns mycket från alla delar av världen.
  • Nya Zeeland hade innan polynesierna, maorierna eller européerna kom hit inga djur förutom fåglar (Bland annat Kiwi fågeln). Allt annat har tagits hit och det är en anledning till att inga som helst farlig djur, reptiler eller insekter finns här.
  • Stör mig så otroligt på att många säger Soccer! Jag håller med mig bror om att världen är för amerikaniserad! Fotboll är tyvärr inte en jättestor sport här, än, utan Rugby är i stort sätt religion här och All Blacks (Rugbylaget) gudarna. "2:a på listan är Cricket (Booooring) och 3:a "Netball". Har inte sett nått av det men tydligen är det mest bara tjejer som spelar det. Det Nya Nyzeeländska fotbollslaget All Whites (Älskar smeknamnen på landets lag och kommer till det senare!) var det ända laget som var obesegrade i VM 2010 i Sydafrika men åkte ut i alla fall efter gruppspelet. För denna prestation vann laget ett Nya Nyzeeländskt pris för bästa sportliga prestation. Tyvärr var valet väldigt ifrågasatt och ett jurymedlem lämnade sin post.
  • Älskar att dom har smeknamn på deras landslag. Rugbylaget heter "The All blacks", cricket laget  heter "Blackcaps", fotbollslaget heter "All Whites", netball laget heter Silver Fens osv. Namnen är från lagets färjer på tröjorna och Silver Fens kommer från nationalsymbolen The Fen.
Fortsättning följer. Skicka gärna in kommentarer om vad ni tror om NZ och så ska vi se om jag upplevt något annat eller om ni bara undrar något :)


The All Blacks
//Gilli

Kommentarer
Postat av: Lennart

Man blir verkligen sugen på att resa till NZ när man läser din blogg. Många hälsningar: Pink Dady

2011-02-20 @ 14:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0